علوم و مهندسی آب

علوم و مهندسی آب

آموزش مباحث رشته علوم و مهندسی آب
علوم و مهندسی آب

علوم و مهندسی آب

آموزش مباحث رشته علوم و مهندسی آب

مهندسی محیط زیست چیست ؟

تعریف مهندسی محیط زیست و آشنایی با چالش های محیط زیست




مهندسی محیط زیست شاخه ای از مهندسی است که حفاظت محیط زیست از اثرات سوء ناشی از فعالیت های انسانی و نیز حفاظت جوامع انسانی از عوامل سوء زیست محیطی و بهتر نمودن کیفیت محیط زیست برای سلامتی و رفاه انسان ها را به عهده دارد. وظایف مهندسی محیط زیست شناخت طبیعت محیط زیست و اثرات متقابل اسنان و محیط می باشد.
محیط زیست به دو صورت مقیاس محلی و مقیاس جهانی تقسیم بندی می شود که مقیاس جهانی شامل لایه بیوسفر که از اتمسفر ( گاز ) ، هیدروسفر ( آب ) و لیتوسفر ( خاک ) تشکیل شده است می باشد. اتمسفر شامل مخلوطی از گازهاست . هیدروسفر شامل اقیانوس ها ، دریاها و ... می باشد و لیتوسفر نیز بخش نازکی از قسمت خاکی یا سنگی کره زمین را در برمیگیرد.لایه بیوسفر لایه ای است که زندگانی و حیات انسان و جانداران در آن جریان دارد و منابع حیات بخش همه موجودات در آن وجود دارد. هم چنین مواد زاید و آلوده تولید شده توسط انسان نیز در این لایه ریخته می شود.

 
مسائل زیست محیطی :
1- آلودگی آب و هوا  2- تخریب لایه ازن  3- تخریب جنگل ها  4- از بین رفتن برخی گونه های گیاهی جانوری  5- باران های اسیدی  6- آلودگی های صوتی 7= آزمایش های هسته ای  8- بالا آمدن سطح آب دریاها و ...

آلودگی محیط زیست :
پخش یا آمیختن مواد خارجی به بخش گاز ، آب و خاک کره زمین به طوری که کیفیت فیزیکی و شیمیایی آن ها را به گونه ای تغییر دهد که برای انسان ، گیاهان، آثار و ابنیه زیان آور باشد ، آلودگی محیط زیست گفته می شود.

آلودگی خاک :
تغییر در اجزاء تشکیل دهنده خاک طوری که خاک قابل استفاده نباشد. خاک آلوده قادر به پرورش گیاه نیست و دچار فرسایش می شود و درنتیجه بیابان زایی رخ میدهد.

منابع آلوده کننده خاک : 1- معادن فعال 2- سوخت های فسیلی ( زغال سنگ ، نفت و گاز ) 3- کودها و سموم مورد استفاده در کشاورزی

مهم ترین چالش های محیط زیست در دنیای امروزی چیست ؟

1- تغییرات آب و هوایی که در اثر پدیده گلخانه ای رخ می دهد. افزایش گازهای گلخانه ای در اثر استفاده از سوخت های فسیلی رخ می دهد. مانند : دی اکسیدکربن ، متان ، اکسید نیتروژن و ... که در نهایت باعث گرم شدن زمین می شوند. ( چگونه  ؟ )
تعریف پدیده گلخانه ای : امواج خورشیدی بصورت موج کوتاه وارد زمین می شود. زمین این امواج را جذب می کند و گرم میشود و در نهایت این امواج را دوباره اینبار بصورت امواج بلند به اتمسفر برمیگرداند. در این زمان گازهای دی اکسیدکربن ، متان و اکسیدنیتروژن موجود در اتمسفر ، اجازه خرج امواج بلند از اتمسفر با نمی دهند و آنها را جذب کرده و در آخر باعث گرم شدن زمین می شوند.گازهای دی اکسید کربن ، متان و اکسید نیتروژن از طریق استفاده از سوخت های فسیلی ، تغییر کاربری اراضی ( تخریب جنگل ها ) ، افزایش فعالیت های کشاورزی و دامداری افزایش می یابند.

2- نگرانی های بهداشتی : اضافه نمودن مواد شیمیایی در لایه بیوسفر سلامت جانداران را به خطر انداخته و ابتلا به بیماری های مختلف را در بردارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد